Logo Logopedisch Centrum Noord: logopedie in Groningen, Assen, Haren en Winsum

Cliënten beoordelen onze praktijk: 8.7

Groningen (T) 050 541 91 00
(T) 050 211 19 71
Assen (T) 085 273 32 53
Haren (T) 085 273 32 53
Winsum (T) 06 101 807 16

Blog: het nut van wiebelen!

vrijdag 7 april 2017

| Lise-Marije | “Daliel is een vrolijke jongen van 8 jaar en komt bij mij voor een taalonderzoek. De eerste keer dat ik hem zie valt het mij gelijk op hoe bewegelijk en actief hij is. Hij voetbalt op hoog niveau en grijpt elke kans aan om lekker buiten te spelen.

We gaan beginnen met de taaltest… Terwijl ik deze afneem merk ik dat zijn concentratie laag is. Na elke taak komen we even in beweging en springen we om de energie kwijt te kunnen. Ik besluit om Daliel bij de volgende behandeling gebruik te laten maken van een wiebelkussen. Hij geeft gelijk aan dat hij dit prettig vindt. Dit geeft voor mij de bevestiging dat hij heel goed zelf kan beoordelen wat hij fijn vindt, namelijk wiebelen! Tijdens het wiebelen merk ik dat zijn focus op de opdracht beter wordt. Ik kan een hele behandeling (van 25 minuten) met hem aan de slag.

Mijn ervaring is dat het effect van het wiebelkussen groot is. Ik zet dit kussen dan ook vaak in tijdens mijn logopedie-behandelingen. Zowel bij kinderen die overprikkeld zijn en kunnen wiebelen om hun energie kwijt te kunnen, als bij kinderen die onderprikkeld zijn. Door juist de beweging op te zoeken en te zitten op een wiebelkussen met kleine nopjes kan het kind gestimuleerd worden om alert te zijn.”

| Prikkels |Prikkels komen je lichaam binnen via je zintuigen, bijvoorbeeld als je ruikt, proeft, voelt, hoort of ziet. Als zo’n prikkel binnenkomt bepalen je hersenen wat ze ermee gaan doen. De hersenen kijken of de prikkel belangrijk is: zeer interessant, nuttig of saai.

Stel dat jouw hersenen de prikkels vaak saai vinden, zorgt dit voor onderprikkeling. Je moet dan veel interessantere prikkels krijgen om alert te blijven, bv. in de klas of op je werk. Ook zou je overprikkeld kunnen zijn. De hersenen vinden de prikkels dus heel interessant en willen ze allemaal meemaken. Je kunt je voorstellen dat je hierdoor sneller moe bent.

| Wiebelen en friemelen | Heel vaak zie je dat kinderen heel goed van zichzelf weten welke prikkels ze nodig hebben, dus dat ze veel gaan wiebelen of friemelen. Voor veel ouders en/of leerkrachten wordt dit als vervelend ervaren, terwijl dit gedrag juist heel functioneel kan zijn. Het gebruik van bijvoorbeeld een kauwsieraad, een tangle, een wiebelkussen of kinderen te laten staan bij de tafel heeft een positief effect op de concentratie en het leren van het kind.

| Tips | De volgende tips zouden functioneel kunnen zijn tijdens het opstellen tegenover:

een kind dat onderprikkeld is (passief):

  • Snel bewegen
  • Afwisselen
  • Onregelmatig bewegen
  • Veranderen
  • Onverwachte en nieuwe dingen doen
  • Korte activiteiten doen

een kind dat overprikkeld is (actief):

  • Langzaam bewegen
  • Herhalen
  • Ritmisch bewegen
  • Niet te veel variëren
  • Verwachte en bekende dingen doen
  • Lange activiteiten doen

In het boek wiebelen en friemelen in de klas (2015) van Thoonsen, M. en Lamp, C. staan handige tips en adviezen om goed om te gaan met de verschillende gedragingen. Het boek is gericht op situaties in de klas, maar kan ook erg goed thuis ingezet worden.

Locaties Logopedisch Centrum Noord